Interactieve verslagen

Steeds meer bedrijven kiezen voor interactieve verslagen. Hoewel in het verleden een interactieve verslag voornamelijk ter ondersteuning diende van het ‘papieren’ verslag, kiezen zij steeds vaker voor het uitsluitend online verspreiden hiervan.

Geschreven door: Maaike Schrijvers

Steeds meer bedrijven kiezen voor interactieve verslagen. Hoewel in het verleden een interactieve verslag voornamelijk ter ondersteuning diende van het ‘papieren’ verslag, kiezen zij steeds vaker voor het uitsluitend online verspreiden hiervan.

Publicaties met impact

Een interactief verslag is meer dan een digitale versie van bijvoorbeeld het jaarverslag of duurzaamheidsverslag. Er is namelijk een essentieel verschil: de verwachtingen van de doelgroep! Hoewel de lezers bij een papieren verslag lange, lineaire teksten verwachten, rekenen zij bij een interactief verslag op korte teksten, bewegend beeld en verwijzingen naar digitale media. De content moet hen inspireren, boeien en verleiden tot lezen. De grote hoeveelheid informatie wordt hierbij omgezet naar korte teksten en worden ondersteund met infographics, animaties, video’s, interactieve grafieken of andere online media.

Voordelen van een interactief verslag

  • Altijd en overal te lezen. Kies voor een responsive verslag, zodat deze zowel op desktop als op mobiel en tablet goed te lezen is. Zo bepaalt jouw lezer waar en wanneer zij het digitale verslag leest!
  • Interactie met de lezer. Bij een interactief verslag kun je op een eenvoudige wijze de lezer een actieve rol geven en hen betrekken bij de inhoud van het verslag. Vraag bijvoorbeeld om een reactie of geef hen de mogelijkheid een stelling in te vullen.
  • Gemakkelijk te verspreiden. Een digitaal verslag kan eenvoudig verspreid worden via e-mail, social media en andere online kanalen.
  • Statistiek, wij houden ervan! Wanneer je gebruikmaakt van een interactief verslag, krijg je inzicht in het leesgedrag van de doelgroep.
  • Verhoog jouw PR-waarde! Een interactief verslag leent zich perfect als PR-middel. Steeds meer bedrijven zien de kans om zichzelf op deze manier te profileren.

Vele verschillende mogelijkheden

Er zijn vele verschillende mogelijkheden. Van een ‘one pagers’ tot een interactief verslag in de vorm van een magazine. De doelstellingen en doelgroep van het verslag zijn belangrijk in de keuzes. Wanneer je graag advies wilt, dan kan je altijd bij ons terecht. Ons ontwerpteam maakt de mooiste designs, animaties en infographics en vertaalt dit door tot een prachtig eindresultaat.

Een flitsend jaarverslag voor Monuta

Dat een interactief jaarverslag niet per se ter vervanging is van print, komt bij Monuta goed naar voren. Voor deze uitvaartverzorger en -verzekeraar ontwierpen wij namelijk een interactief jaarverslag op basis van het ‘papieren’ jaarverslag. Het verslag kenmerkt zich door opvallende illustraties, infographics en vele animaties, die het verhaal van Monuta vertellen. Daarnaast kan de lezer na het lezen van het interactieve verslag een PDF van het overzicht of het ‘papieren’ jaarverslag downloaden. Bekijk het verslag hier.

Een flitsend jaarverslag voor Monuta

Dat een interactief jaarverslag niet per se ter vervanging is van print, komt bij Monuta goed naar voren. Voor deze uitvaartverzorger en -verzekeraar ontwierpen wij namelijk een interactief jaarverslag op basis van het ‘papieren’ jaarverslag. Het verslag kenmerkt zich door opvallende illustraties, infographics en vele animaties, die het verhaal van Monuta vertellen. Daarnaast kan de lezer na het lezen van het interactieve verslag een PDF van het overzicht of het ‘papieren’ jaarverslag downloaden. Bekijk het verslag hier.